Wytrzymałość łączników elastycznych w samochodach

Wytrzymałość łączników elastycznych w samochodach

Układ wydechowy w samochodach osobowych i innych pojazdach wyprowadza spaliny z wnętrza silnika poza układ pojazdu. Robi to pod dużym ciśnieniem i w wysokich temperaturach, dlatego układy wydechowe powinny być elementami dość wytrzymałymi i odpornymi na ciężką eksploatacje, zwłaszcza w samochodach gdzie występują duże przebiegi w ciągu roku. Dodatkowo umiejscowienie układu wydechowego na spodniej stronie auta sprawia, że układ jest narażony na uszkodzenia mechaniczne.

Wytrzymałe łączniki elastyczne w układzie wydechowym pojazdu

wytrzymały łącznik elastycznyPrawa mechaniki mają zastosowanie do elementów układu wydechowego, który w głównej mierze składa się z elementów, które ciągle narażone są na naprężenia pochodzące zarówno z innych naprężeń w pojeździe jak i siły ciśnienia wewnątrz rury, a także temperatury spalin przez nią przepływających. Każdy znawca tematu wie, że szczególnie na łączeniach tak długich elementów jak rury wydechowe następują duże siły zginające mogące prowadzić do pęknięć lub odkształcenia elementów rurowych. Projektanci wysokiej jakości samochodów w newralgicznych miejscach zamiast sztywnego połączenia lub kolana stosują wytrzymały łącznik elastyczny, którego zadaniem jest zapobieganie występowaniu naprężeń. Łączniki są wykonane ze szczelnych elementów z gęstej siatki przeplatanej tkaninami odpornymi na związki chemiczne występujące w spalinach, w szczególności siarkę. Materiał do łącznika wykazuje się dużą elastycznością, co pozwala na jego łatwe dopasowanie nawet w trudno dostępnych miejscach na podwoziu samochodu. Jest o wiele wygodniejszy niż kolanko z blachy lub metalowe, gdyż łatwo jest go dopasować i nie ulega naprężeniom, które bardzo szybko prowadzą do pęknięcia takich elementów. Kto w samochodzie posiadał połączenia sztywne już dawno zmienił lub przymierza się do zmiany na łączniki elastyczne. Materiał, z którego wykonany jest łącznik musi posiadać także odpowiednią wytrzymałość mechaniczną na odpryski pochodzące z drogi, które uderzają w łącznik podczas poruszania się samochodu. Umiejscowienie wydechu na spodniej stronie auta sprawia, że taka opcja może nastąpić.

Nie jest tajemnicą, że producenci aut często nie zakładają tego typu połączeń licząc na zyski ze sprzedaży części zamiennych w autach, które uległy uszkodzeniu na zasadzie pęknięcia łączników sztywnych. Niekiedy jest to polityka firmy, która wymusza częstszy przegląd tego elementu. Na szczęście sami możemy dokonać takiej modyfikacji bez utraty gwarancji i mieć spokój z tego typu uszkodzeniami podczas podróży samochodem.