Prawidłowo działający mindfulness

Prawidłowo działający mindfulness

Dopiero od niedawna mindfulness zyskuje na popularności i dla niektórych uważność wciąż jest czymś nowym. W tradycji buddyjskiej korzysta się z niej od tysięcy lat i wywodzi się ona od sanskryckiego słowa oznaczającego pamiętanie albo przypominanie sobie. Jest to bowiem szczególny rodzaj skupienia uwagi na obecnej chwili. Polega także na świadomym oraz niedocenianym kierowaniu świadomości na to, co nas otacza obecnie. Warto poznać nieco dokładniej techniki uważności oraz sposoby na to, aby była ona w naszym życiu znacznie częściej obecna.

Poznajemy techniki mindfulness

medytacja mindfulnessPod pojęciem Mindfullnes-Based Stress Reduction (w skrócie MBSR) kryje się zmniejszenie stresu w oparciu o uważność. Jest to program rozwoju umiejętności medytacji, który został opracowany w 1979 roku w Stanach Zjednoczonych. Należy mieć świadomość, iż uważność nie jest to to samo co uwaga. Jest to bowiem nieoceniające spostrzeganie tego, co nas otacza wraz ze wszystkimi szczegółami. Korzystnym wyborem jest medytacja mindfulness. Do jej najważniejszych atutów należy zaliczyć łagodzenie stresu. Uznaje się, że stres jest reakcją organizmu polegającą na mobilizacji energii do pokonywania przeszkód. Uważność natomiast zapewnia lepszy dostęp do emocji czy stanów fizjologicznych. Dodatkowo umożliwia świadome przejście od poziomu napięcia do poziomy relaksacji, co ma ogromny wpływ na zdrowie oraz czynności umysłowe. Uważność umożliwia wyłapywanie momentów pobudzenia w ciągu dnia i reagowanie na nie na bieżąco. Jednocześnie w sposób pozytywny wpływa na obniżenie kortyzolu, czyli hormonu stresu. Trening oparty na uważności jednocześnie ogranicza skłonność do negatywnych myśli, a także zmniejsza schematyczne reakcje na dane emocje czy stany psychiczne. Osoby praktykujące uważność o wiele lepiej radzą sobie z kontrolą impulsów, stają się także bardziej życzliwe i otwarte. Przekłada się to w wielu przypadkach na poprawę relacji z innymi osobami, a także na poziom dotychczasowych relacji.

Dzięki powracaniu w myślach do chwili obecnej, uzyskujemy dystans do własnych myśli, przez co znacznie mniej się martwimy. Zgodnie z prowadzonymi analizami, nawet dwutygodniowy kurs uważności daje widoczne efekty w postaci poprawy działania funkcji poznawczych. Uważność bowiem zmniejsza skłonność umysłu do błądzenia, a co za tym idzie zwiększa zdolność do koncentrowania się na bieżącym zadaniu. Jest to także doskonałe rozwiązanie w przypadku osób z depresją, a także pozwalające cieszyć się otaczającym nas światem każdego dnia.